مشهد / مکان های دیدنی مشهد / بند گلستان مشهد

بند گلستان مشهد

معرفی بند گلستان شهر مشهد , بند گلستان مشهد , عکس بند گلستان مشهد

همواره آب و سد باعث ایجاد شدن منظره ای زیبا می شود که می تواند یک منطقه تفریحی مناسب نیز باشد. امروز قصد داریم به معرفی بند گلستان مشهد که در نزدیکی شهر مقدس مشهد قرار دارد بپردازیم.

بند گلستان

بند گلستان یکی از بندهای تاریخی استان خراسان مربوط به دوره تیموریان است که در ۸ کیلومتری غرب مشهد مقدس و در حدود ۴ کیلومتری طرقبه بر روی رودخانه گلستان احداث شده‌است. در مورد سازنده بند گلستان نظرات متفاوتی ارائه شده است.

بعضی بنای بند را به شاهرخ پسر تیمور گورکانی نسبت داده‌اند و برخی بند را از بناهای گوهرشادبیگم همسر شاهرخ می‌دانند. بعضی دیگر گلستان را به نام کنیز گوهرشاد دانسته و قریه و بند گلستان را به او نسبت داده‌اند. با وجود قدمت ۵۰۰ ساله ای که این بنا دارد همچنان سالم پابرجاست و از همه مهمتر هم اکنون از محل‌های دیدنی و توریستی شهر مشهد به شمار می‌رود که در فضای اطراف سد گلستان رستوران و قهوه خانه وجود دارد و همچنین می‌توان در دریاچه قایقرانی کرد.

معرفی بند گلستان شهر مشهد , بند گلستان مشهد , عکس بند گلستان مشهد

پیشینه و هدف از احداث بند گلستان شهر مشهد

این بنا از آثار دوره تیموریان است. در مورد سازنده بند گلستان نظرات متفاوتی ارائه شده‌است. بعضی بنای بند را به شاهرخ پسر تیمور گورکانی نسبت داده‌اند و برخی بند را از بناهای گوهرشادبیگم همسر شاهرخ می‌دانند. بعضی دیگر گلستان را به نام کنیز گوهرشاد دانسته و قریه و بند گلستان را به او نسبت داده‌اند.

در کتاب «اسناد و مکاتبات تاریخی ایران» تالیف آقای دکتر عبدالحسین نوایی سندی وجود دارد که حاکی از فرمان سلطان ابوسعید گورکانی خطاب به مردم مشهد راجع به بنای بند گلستان است. با توجه به این که فرمان مذکور تاریخ ندارد و سلطان ابوسعید در سال ۸۳۷ قمری کشته شده، استنباط می‌شود که بنای بند گلستان و صدور فرمان مذکور چند سال قبل از مرگ وی بوده‌است. هدف از احداث این بند آبیاری اراضی کشاورزی پایین دست و قریه آبکوه بوده‌است.

همچنین ببینید : میل اخنگان مشهد ، پارک ملت مشهد و خواجه مراد

معرفی بند گلستان شهر مشهد , بند گلستان مشهد , عکس بند گلستان مشهد

عکس بند گلستان مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.