مشهد / راهنمای سفر به مشهد / راهنمای جامع سفر با خطوط مترو مشهد

راهنمای جامع سفر با خطوط مترو مشهد

خط مترو مشهد,هزینه سفر با مترو در مشهد

امروزه با مدرن شدن زندگی در بسیاری از کلان شهرهای ایران برای آسایش و حمل و نقل راحت شهروندان راه اندازی مترو انجام گرفته است، از جمله مترو در مشهد چند سالی است که دایر است و زائران و شهروندان مشهدی از آن برای جا به جایی به نقاط مختلف استفاده می کنند. ما در این مطلب از یک مشهد برای شما در مورد خطوط مترو مشهد بیشتر صحبت کرده ایم.

مترو مشهد دارای چند خط است؟

خط ۱ مترو مشهد :

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به وکیل‌ آباد به طول ۲۵ کیلومتر( از شرق به غرب و برعکس) مسیر خط یک قطار شهری مشهد از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تا انتهای بلوار وکیل‌آباد ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد.

عملیات اجرایی ۱۹ کیلومتر از این مسیر (نخ‌ریسی به وکیل آباد) از آذرماه سال ۱۳۷۹ آغاز شده است. ۵/۱۰ کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم‌‌ عمق و ۵/۸ کیلومتر در مسیر همسطح طی خواهد شد. این خط در میدان تقی‌آباد (ایستگاه شریعتی) خط دو را قطع می‌کند. خط یک مترو مشهد شامل سه قطار و هر یک دارای ۲۰ واگن و در مجموع ۶۰ واگن است.


خط ۲ مترو مشهد :

رضاشهر به طبرسی شمالی به طول حدود ۱۴ کیلومتر (از جنوب به شمال و برعکس) مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی ـ پایین روستای کشف ـ شروع می‌شود و به بسیاری از مراکز پرجمعیت آن منطقه سرویس‌دهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه‌های خط ۲ دسترسی خواهند داشت و در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه بسیج) این خط از منطقه طلاب و با فاصله اندکی از چهار‌راه مقدم طبرسی عبور خواهد کرد و سپس به میدان راه‌آهن و به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد. در ادامه این خط با عبور از میدان سعدی و میدان تقی‌آباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط یک، دسترسی ویژه‌ای به زیست‌ خاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از پارک کوهسنگی در میدان فضل بن شاذان خاتمه می‌یابد.


مترو در مشهد,بلیت مترو مشهد

خط ۳ مترو مشهد :

شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد به طول حدود ۲۴ کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعکس) خط ۳ قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا(ع) و تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار‌‌راه خسروی چهارراه شهدا به میدان شهدا می‌رسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائران امام رضا(ع) و اقشار متوسط ارائه می‌کند. سپس خط تا میدان فردوسی ادامه می‌یابد و در میدان جانباز و از طریق بلوار جانباز به بزرگراه امام علی(ع) و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه می‌رسد و آخرین ایستگاه در محل ساخت ترمینال جدید اتوبوسرانی برون‌شهری غرب مشهد خواهد بود.در این خط طول مسیر ۱۹ کیلومتر شرق به غرب و برعکس است و ۲۲ ایستگاه شامل ۱۱ ایستگاه زیرزمینی و ۱۱ ایستگاه همسطح دارد. حداکثر سرعت قطار۸۰ کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت ۳۶ کیلومتر در ساعت است. همچنین ظرفیت جابه‌جایی مسافر تا ۲۰ هزار نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی ۴۶ هکتار است.


خط ۴ مترو مشهد :

شهرک شهید رجایی به خواجه‌ربیع به طول حدود ۱۴ کیلومتر (از شرق به شمال و برعکس)خط ۴ قطار شهری مشهد از خواجه‌ربیع آغاز می‌شود و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر عبور می‌کند و از میدان مصلی به سمت قلعه‌ساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. این خطوط پس از ساخت و بهره‌برداری بیشترین خدمت را به اقشار متوسط و محروم مشهد خواهد کرد، ضمن اینکه با عبور دو خط از دو سمت حرم مطهر رضوی، بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران ایجاد خواهد کرد.

فواصل ایستگاه‌های مسیر تونل مترو مشهد

ایستگاهفاصله (متر)
ایستگاه غدیر تا ایستگاه پروین اعتصامی۹۶۳
ایستگاه پروین اعتصامی تا ۱۷ شهریور۷۵۰
ایستگاه ۱۷ شهریور تا ایستگاه بسیج۸۲۷۵
ایستگاه بسیج تا ایستگاه امام خمینی ۱۰۸۵
ایستگاه امام خمینی تا ایستگاه شریعتی۱۴۰۷۵
ایستگاه شریعتی تا ایستگاه قائم۷۶۲۵
ایستگاه قائم تا ایستگاه طالقانی۶۱۲۵
ایستگاه طالقانی تا ایستگاه فلسطین۹۱۷۵
ایستگاه فلسطین تا ایستگاه خیام۱۱۹۰
ایستگاه خیام تا ایستگاه آزادی۱۰۱۵

فواصل ایستگاه‌های مسیر هم‌سطح مترو مشهد

ایستگاهفاصله (متر)
ایستگاه آزادی تا ایستگاه پارک ملت۱۰۷۳
ایستگاه پارک ملت تا ایستگاه کوثر۷۹۰۳
ایستگاه کوثر تا ایستگاه هاشمیه۸۵۰
ایستگاه هاشمیه تا ایستگاه دانش آموز۷۸۰
ایستگاه دانش آموز تا ایستگاه دانشجو۸۰۸
ایستگاه دانشجو تا ایستگاه صدف۷۲۱
ایستگاه صدف تا ایستگاه تربیت۷۷۹
ایستگاه تربیت تا ایستگاه اقبال لاهوری۱۰۲۷
ایستگاه اقبال لاهوری تا ایستگاه نمایشگاه۱۰۵۶
ایستگاه نمایشگاه تا ایستگاه کوهستان پارک۱۰۱۵
ایستگاه کوهستان پارک تا ایستگاه وکیل‌آباد۹۶۳

ایستگاه های مترو در مشهد

راهنمای سفر به مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.