مشهد / غذاهای شهر مشهد / دستور تهیه یتیمچه غذای محلی مشهد

دستور تهیه یتیمچه غذای محلی مشهد

یتیمچه مشهدی,روش تهیه یتیمچه

برای علاقه مندان به پخت غذاهای محلی کشورمان در این مطلب از یک مشهد روش درست کردن یتیمچه مشهدی را در نظر گرفته ایم. این غذا بسیار ساده است چرا که مواد اولیه ساده ای دارد و در عین حال بسیار مقوی است. گفتنی است که این غذا مخصوص نیشابور در مشهد است که امیدواریم درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.


مواد لازم تهیه یتیمچه :

بادمجان خرد شده ۸ لیوان ۲۰۰ کیلوکالری

گوجه فرنگی خرد شده ۴ لیوان ۱۰۰ کیلوکالری

پیاز خرد شده ۱ لیوان ۲۵ کیلوکالری

کره ۵ قاشق غذاخوری ۴۵۰ کیلوکالری

نمک و زعفران به میزان دلخواه ۰ کیلوکالری


یتیمچه مشهدی,روش تهیه یتیمچه

طرز تهـیه یتیمچه :

* ابتدا پیازها را خرد و در کره سرخ کنید.

* بعد از طلایی شدن آن‌ها گوجه‌فرنگی‌های نگینی را اضافه کنید تا آب بیندازند.

* پس از گذشت چند دقیقه، بادمجان‌ها را که از قبل پوست گرفته و نگینی درشت خرد کرده‌اید،‌ به غذا بیفزایید.

* نمک و زعفران و کمی آب به این مخلوط بیفزایید.

* مواد باید با حرارت بسیار کم به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند.

* غذا را در بشقاب‌های سفالی آبی سرو و با نان میل کنید.


نکته ۱ تهیه یتیمچه :

خوردن یتیمچه با مقدار زیادی سبزی خوردن به شما توصیه می‌شود تا فیبر بیشتری دریافت کنید و شدت یبوستتان کاهش یابد. در ضمن، می‌توانید به جای کره در این غذا روغن زیتون بریزید. البته برای سرخ کردن نباید از روغن زیتون استفاده کنید بلکه می‌توانید برای پخت آن را به کار برید.

نکته ۲ تهیه یتیمچه :

بهتر است روغن مصرفیتان را به حداقل برسانید زیرا آنچه میزان کالری دریافتی را افزایش می‌دهد، فقط کره است. در غیر این صورت مخلوط سبزی‌ها هم حجم معده را پر می‌کند و هم انرژی نسبتاً محدودی دارد. بهتر است این غذا را با نان برشته و نازک میل کنید.

نکته ۳ تهیه یتیمچه :

نمک این غذا را کاهش دهید و در آن کمی سیر و سیب‌زمینی تازه بریزید زیرا سیر فشار خون را کاهش می‌دهد و سیب‌زمینی به دلیل پتاسیم فراوان و سدیم بسیار کم برای مبتلایان به فشارخون بالا توصیه می‌شود. البته خوردن این غذا همراه آب مرکبات می‌تواند به تنظیم فشارخونتان بیشتر کمک کند.

نکات تکمیلی در مورد تهیه یتیمچه

در یتیمچه‌ ، عدس، لوبیا، پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل، نمک نخود و بادمجان که ماده‌ی اصلی آن است استفاده می‌شود. البته بسته به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید کشک، نعنا داغ یا گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه کنید. یادتان باشد هر نوع بادمجانی برای پخت این خوراک مناسب نیست، چراکه اگر بادمجان تلخ باشد، طعم کل غذا دستخوش تغییر می‌شود. این غذا را می‌توان برای افطار هم بر سر سفره گذاشت، چراکه خاصیت سیرکنندگی مناسبی دارد. بهتر است یتیمچه را به همراه ماست موسیر، سبزی‌خوردن و ترشی سرو کنید. همچنین شربت آبلیمو به‌عنوان نوشیدنی در کنار آن گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.

این غذا در مجموع ۷۷۵ کیلوکالری انرژی دارد و تقسیم آن میان ۴ نفر، مقدار کالری دریافتی را برای هر نفر به حدود ۲۰۰ کیلوکالری خواهد رساند. البته خوردن این غذا با نان به ازای هر برشی که به اندازه یک کف دست است، ۸۰ کیلوکالری به مقدار انرژی دریافتی اضافه می‌کند.


طرز تهیه چنگالی مشهد

طرز تهیه خورشت ریواس

طرز پخت شله مشهدی

طرز تهیه آش ماستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.