مشهد / غذاهای شهر مشهد / دستور تهیه چنگالی مشهد (عصرانه ای سالم)

دستور تهیه چنگالی مشهد (عصرانه ای سالم)

روش تهیه چنگالی,آموزش تهیه چنگالی

اگر به دنبال عصرانه ای سالم هستید یا به دنبال تغذیه سالم کودکان خود هستید با این مطلب از یک مشهد همراه باشید چون ما روش تهیه چنگالی را برای شما در نظر گرفته ایم که بسیار خوشمزه است و به نوعی از غذاهای محلی مشهد است. امیدواریم در سفر به مشهد این طعم این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید.

فرق چنگالی مشهد با چنگالی جاهای دیگر ایران

چنگالی غذایی سریع پخت به شمار می‌رود که برای عصرانه گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این غذا به دو روش سیستانی و مشهدی آماده می‌شود. البته در شهرهای جنوبی مانند یاسوج هم از دستوری مشابه روش مشهدی استفاده می‌کنند. طبق بعضی گفته‌ها مردم مشهد به دلیل چنگمالی شدن این غذا آن را چنگالی می‌نامند. امروزه تنها قدیمی‌های مشهد دستور پخت چنگالی را به یاد دارند. برای تهیه آن در روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شکر، شیره نبات یا حتی عسل به آن اضافه می‌کنند. در دستور پخت سیستانی از روغن حیوانی استفاده می‌شود.

چنگالی مردم مشهد گویا به مناسبت چنگمالی شدن این غذا نامش را «چنگال» گذاشته‌اند، اما در لغتنامه دیوان بسحق اطعمه (و بعضی جاهای دیگر) «چنگال» نامیده شده، بدین شرح: «چنگال، نانی که در روغن خرد بشکنند و بمالند وقدری شیرینی بدان زنند.»


روش تهیه چنگالی,آموزش تهیه چنگالی

طرز تهیه چنگالی مشهد

برای پخت چنگالی مشهد، روغن را داغ می کنند، در آن نان بیات ترد خرد می کنند و شکر یا شیره نبات یا نوعی شیرینی دیگر به آن اضافه می نمایند، با چنگ و مشت آن را ورز می دهند و سپس آن را نوش جان می کنند. مردم مشهد به مناسبت چنگ مالی شدن این غذا نامش را چنگالی گذاشته اند. پخت این غذای قدیمی مشهد را فقط قدیمی ها، روستایی ها یا مشهدی های اصیل به یاد دارند.


طرز تهیه خورش ریواس

کباب شیشلیک شاندیز

آموزش درست کردن شله مشهدی

طرز تهیه کردن آش ماستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.