مشهد / مکان های دیدنی مشهد / خواجه مراد در مشهد

خواجه مراد در مشهد

آرامگاه خواجه مراد , خواجه مراد , عکس های آرامگاه خواجه مراد

شهر مشهد به خاطر وجود حرم امام هشتم یکی از شهرهای مقدس و مذهبی ایران می باشد. اما در کنار حرم امام رضا (ع) مشهد مکان های زیارتی دیگری نیز دارد که یکی از آن ها آرامگاه خواجه مراد می باشد که در ادامه در سایت یک مشهد به معرفی این مکان خواهیم پرداخت.

آرامگاه خواجه مراد

هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد، طبق برخی منابع از یاران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است. آدرس آرامگاه خواجه مراد به این شکل است که در پانزده کیلومتری جاده مشهد به تهران در دامنه کوه و در کنار يک چشمه قرار گرفته است. اصل بنا، اتاق چهارگوشه‌اى به ابعاد ۴/۳۰×۴ متر است. محوطه آرامگاه خواجه مراد ، مجهز به رستوران ، سرویس بهداشتی و اتاق هایی برای اقامت مسافران می باشد. در ابتدای ورودی آرامگاه بازارچه ای است که در آن سوغات به ویژه صنایع دستی مشهد را به فروش می رسانند.

آرامگاه خواجه مراد , خواجه مراد , عکس های آرامگاه خواجه مراد

محیط آرامگاه چون در شکاف کوه و کنار یک چشمه آب قرار گرفته بسیار مصفا است و از فراز کوه های نه چندان بلند مشرف بر آن میتوان چشم انداز وسیعی از دشت مشهد را نظاره کرد. در کنار مقبره خواجه مراد که کوچک و ساده است مزار یکی از دراویش معاصر خراسان به نام ( حاج محمد علی سرابی ) ملقب به نور علی شاه خاکسار قرار دارد که در سال ۱۳۵۳ ه.ش از دنیا رفته است.

گنبد این بنا هرمی شکل بوده و بصورت یک پنج ضلعی می باشد که با شیروانی پوشیده شده است. اصل این بنا اتاقی ۴ در ۴.۵ متر است که در اطراف آن اتاقهایی به صورت جدا از هم، برای استراحت مسافرین در نظر گرفته شده است. این مقبره دارای ایوانی با آیینه کاری و دو گلدسته کم ارتفاع با کاشی کاری می باشد. در نماى شمالى، ایوان بزرگى به ارتفاع ۵ متر بنا شده که داراى تزئینات آیینه‌ کارى است. پشت‌ ایوان نیز با کاشى‌ هاى هفت‌ رنگ زینت شده است. بر فراز ایوان و دو سوى آن، دو گلدسته کم ارتفاع کاشى‌ کارى شده وجود دارد که به نماى ورودى جلوه خاصى بخشیده است.

همچنین مشاهده کنید : آرامگاه فردوسی

آرامگاه خواجه مراد , خواجه مراد , عکس های آرامگاه خواجه مراد

عکس آرامگاه خواجه مراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.