مشهد / مکان های دیدنی مشهد / لیست موزه های مشهد + آدرس و شماره تلفن

لیست موزه های مشهد + آدرس و شماره تلفن

بازدید از موزه های مشهد

یکی از عمومی ترین کارها در زمان سفر، رفتن به موزه و بازدید از موزه است که بواسطه این کار با آداب و رسوم مردمان آن شهر و منطقه یا کشور آشنایی پیدا می کنیم. ما در این مطلب از یک مشهد برای شما نام و آدرس موزه های شهر مشهد را منتشر کرده ایم.

منظور از موزه چیست؟

موزه (به فرانسوی: musée)، فارسی دری: موزیم(به انگلیسی: museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

شورای بین‌المللی موزه ها که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است:

«موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»


لیست موزه های مشهد

موزه آستان قدس رضوی مشهد

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی از سه ساختمان موزه در حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن کوثر تشکبل شده اند که هر ساختمان با گنجینه‌های آن معرفی شده است:

ساختمان مرکزی موزه که دارای گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح‌های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون‌های دریایی، گنجینه سکه، گنجینه مدال

ساختمان موزه فرش دارای موزه فرش می‌باشد.

ساختمان موزه قرآن و و نفایس که دارای گنجینه قرآن و نفایس، گنجینه آثار اهدایی استاد فرشچیان، گنجینه آثار اهدایی آیت الله خامنه ای، تالار مرقعات و ابزار کتابت

آدرس: مشهد، حرم مطهر، صحن کوثر

تلفن: ۰۵۱۳۲۲۴۱۱۰۵

موزه توس مشهد

ساخت ساختمان موزه توس مشهد و همچنین آرامگاه فردوسی در سال هزار و سیصد و چهل و هفت زیر نظر معمار نابغه کشورمان مهندس هوشنگ سیحون به پایان رسید. نمای بیرونی بنا موزه توس برگرفته از معماری دوره هخامنشی و همچنین مفاهیم اسطوره‌ای اشعار فردوسی می‌باشد. موزه توس در مجموعه آرامگاه فردوسی ساخته شده و شنبه‌ها و ایام عزاداری تعطیل می‌باشد.

موزه توس متشکل ازچهار قسمت یا بخش است، که براساس اشیای موزه تقسیم بندی شده است :

بخش اول: دارای انواع قطعات سفالی دوره اسلام و قبل از اسلام و سکه‌های طلا و نقره دوره اسلامی و غیره

بخش دوم: انواع وسایل سوارکاری از قبیل سپر، گرز، تیروکمان، وسایل موسیقی و رزمی که در شاهنامه بسیار از آنها نام برده.

بخش سوم: انواع ظروف سفالی لعاب دار و بدون لعاب و ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم هجری

بخش چهارم: آثار نقاشی استاد علی رخساز از داستان های شاهنامه، انواع فرش و قالیچه، انواع تابلوهای نقاشی از چهره فردوسی

بلیت بازدید موزه های مشهد

موزه توس مشهد

آدرس موزه توس: مشهد، کیلومتر ۲۰ آزاد راه کنار گذر شمالی،شهر توس، آرامگاه فردوسی موزه توس

تلفن: ۰۵۱۳۲۲۶۳۴۲۴ – ۰۵۱۳۲۶۶۳۳۳۹ – ۰۵۱۳۲۶۶۳۸۲۵

ساعات بازدید: در فصول بهار و تابستان ۳۰: ۷ الی ۲۰ در فصول پاییز و زمستان ۳۰: ۷ الی ۱۷

موزه نادری مشهد

در بنای یادبود آرامگاه نارشاه افشار دو تالار وجود دارد تالار اول یا اصلی دارای انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از جنگ‌ها و نادر شاه، وسایل سوارکاری مانند زین اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی، دو شمشیر نادر شاه. تالار دوم: انواع سکه، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر، البته موزه نادری در ایام عزاداری تعطیل می‌باشد.

آدرس: مشهد، چهارراه شهدا، آرامگاه نادر شاه افشار، موزه نادر

تلفن: ۰۵۱۳۲۲۲۴۸۸۸ – ۰۵۱۳۲۲۱۵۴۶۸

ساعات بازدید: در فصول بهار و تابستان ۳۰: ۷ الی ۲۰ در فصول پاییز و زمستان ۳۰: ۷ الی ۱۷

موزه آب مشهد

موزه آب توسط اداره آب منطقه‎ای خراسان مشهد افتتاح شده و بررسی، شناخت و معرفی سازه‌های آبی قدیمی استان مانند سدها، قنوات، آب انبارها، یخدان‌هاو ….. ومعرفی چگونگی پیشرفت صنعت آب از گذشته تا به امروز

آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان

تلفن: ۰۵۱۳۸۷۸۸۸۶۲

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد

موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش خراسان افتتاح شده و دارای بخش‌های مختلفی است از جمله علوم فیزیک، حیات وحش، زمین شناسی، جغرافیا، زیست شناسی،جانور شناسی، گیاهشناسی و دفاع مقدس

آدرس: مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، مرکز تربیت معلم شهید بهشتی

تلفن: ۰۵۱۳۸۷۸۸۸۶۲

موزه مردم شناسی رباط ویرانی مشهد

موزه مردم شناسی رباط ویرانی در مشهد، رباط ویرانی متعلق به دوره تیموری است و از نوع رباط‌های سرپوشیده و بدون حیاط مرکزی است و دارای نه اتاق با سقف‌های جناقی و هشت اتاق آن به شکل قرینه روبروی هم قرار گرفته اند و یک اتاق آن در انتهای بنا قرار دارد. در موزه مردم شناسی رباط ویرانی از مشاغل و حرف سنتی استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد به نمایش گذارده شده است و در واقع اولین موزه مردم شناسی کشور و اولین موزه تخصصی مشاغل و حرف سنتی در خراسان است.

آدرس: مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹

موزه بزرگ خراسان مشهد

موزه بزرگ خراسان در شهر مشهد مقدس ساخته و افتتاح شده است. موزه بزرگ خراسان دارای شش قسمت می‌باشد که می‌توان این گونه نام برد:

سالن موزه: سالن موزه بزرگ خراسان دارای سه طبقه است که در آن ابزار سنگی، اشیاء سفالی، شیشه‌ای، فلزی، قطعات گچبری و همچنین انواع نسخ خطی و چرمی قرار گرفته و در معرض عموم مردم می‌باشد. البته این اشیاء مربوط به دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام و معاصر می‌باشد.

سالن نمایشگاهی و موزه‌ای: در این سالن نمایشگاه‌های دوره‌ای و فصلی از آثار تاریخی و آثار هنری هنرمندان معاصر برگزار می‌شود.

کتابخانه تخصصی: در کتابخانه تخصصی موزه بزرگ خراسان در حدود ۵۰۰۰ جلد کتاب، اسناد و عکس‌های تخصصی وجود دارد و همچنین در کتابخانه تخصصی مکانی برای مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان موجود می‌باشد.

سالن اجتماعات: در موزه بزرگ خراسان سالن اجتماعاتی با ظرفیت ۱۴۰ نفر با سیستم‌های سمعی و بصری نیز موجود می‌باشد.

آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و تزئینات تاریخی: در این آزمایشگاه امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی حفاظت و مرمت آثار تاریخی موجود است و همچنین در این فضا پژوهش، مستند سازی و مطالعات اشیاء تاریخی و تزئینات معماری انجام می‌شود.

مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی و تزئینات معماری: در این مکان پیشرفته ترین امکانات ضد حریق، ضد زلزله و آسیب‌های جنگی موجود است که از آثار تاریخی و تزئینات معماری محافظت شود.

آدرس: مشهد، بوستان کوهسنگی

تلفن: ۰۵۱۳۷۲۶۹۵۰۲ – ۰۵۱۳۷۲۶۹۰۷۰

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک مشهد

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک یا حمام شاه مشهد، از سال هشتاد و پنج به موزه مردم شناسی تبدیل شده است و وقف آستان قدس رضوی می‌باشد. این حمام متعلق به دوران صفوی می‌باشد و در راسته‌ی بازار بزرگ و نزدیک به مسجد شاه یا هفتاد و دو تن است.

حمام مهدی قلی بیک دارای مجموعه‌‌ای از فضاهای متعدد مانند سربینه، هشتی، گرمخانه، آتشخانه و چاله حوض یا محل آبتنی بوده و بزرگترین و زیباترین بخش آن بخش بینه حمام با هشت ستون و تزئینات نقاشی‌های زیبا است. در موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک اشیایی مورد نیاز برای حمام در زمان‌های قدیم موجود می‌باشد از جمله آنها می‌توان به انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری اشاره نمود. همچنین در موزه حمام شاه نمایشگاه عکس‌های قدیم و مردم شناسی نیز موجود می‌باشد.

آدرس: مشهد، انتهای اندرزگو سیزده، انتهای بازار فرش

تلفن: ۰۵۱۳۸۶۷۵۰۳۷۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.